Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Jaarlijkse huurverhoging 2024
De komende tijd ontvangt elke huurder een brief van zijn verhuurder over de jaarlijkse huurverhoging. De huurverhoging kan voor elke huurder anders zijn. Dit is namelijk gebaseerd op jouw woning en jouw inkomen.
Dit jaar mogen de huren van sociale huurwoningen met maximaal 5,8% worden verhoogd. Voor mensen met een hoger inkomen worden de huren met een nog hoger percentage verhoogd.
Een korte uitleg:
Huurverhoging voor meeste huurders
Voor de meeste huurders van een sociale huurwoning geldt dat de huur in 2024 met maximaal 5,8% omhoog mag. Uitzondering daarop zijn huurders met een hoger inkomen en huurders met een relatief lage huur.
Huurverhoging bij hoger inkomen
Sociale huurders met een wat hoger inkomen kunnen een hogere huurverhoging krijgen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen eenpersoons- en meerpersoonshuishoudens.
Alleenwonend
Tussen € €52.753 en € 62.191 –> 50 euro huurverhoging
Hoger dan € 62.191 –> 100 euro huurverhoging
Niet alleenwonend
Tussen € 61.046 en € 82.921 –> 50 euro huurverhoging
Hoger dan € 82.921 –> 100 euro huurverhoging
Huurverhoging bij lage huur
Huurders met een relatief lage huur (onder de €300) kunnen een huurverhoging krijgen van maximaal 25 euro.
Elke verhuurder mag binnen deze grenzen zijn eigen beleid en voorstel maken voor de jaarlijkse huurverhoging.
Afwegingen advies Nieuw Elan
De verhuurders hebben ons als huurdersorganisatie gevraagd te adviseren over de jaarlijkse huurverhoging. Wij maken een afweging op basis van wettelijke kaders (houdt de verhuurder zich aan wat maximaal is toegestaan) en wat voor huurbeleid de verhuurder heeft. Tevens kijken we naar wat de huurders in ons werkgebied kunnen betalen. Ook kijken we hoe de verhuurder er financieel voorstaat en of ze het geld nodig hebben om de woningen in de toekomst te verduurzamen of om onderhoud te plegen.
In onze adviezen hebben we een duidelijk signaal gegeven aan alle verhuurders over de inkomenspositie van huurders met een laag inkomen in Friesland. Uit het onlangs afgeronde woonlastenonderzoek door RIGO blijkt dat juist deze huurders lastig rond kunnen komen en hun inkomen lager is dan gemiddeld. Ook hebben we de uitkomsten van onze huurderspanels gebruikt in onze adviezen.
Ook hebben we vragen gesteld over verduurzaming. Want een beter geïsoleerde woning met zonnepanelen scheelt ook in de portemonnee van de huurder. We hebben hier vragen over gesteld als we met de verhuurder daar nog geen afspraken over hebben.
Vragen van huurders Elkien
We krijgen de afgelopen dagen veel vragen van huurders van Elkien. Weet dat wij als huurdersorganisatie negatief hebben geadviseerd op het voorstel van Elkien en alles hebben gedaan om de verhuurder te overtuigen van een lager percentage voor de lagere inkomens. Helaas heeft Elkien dit advies niet overgenomen. Elkien geeft aan dit geld nodig te hebben om de verduurzaming en verbetering in het woningbezit te betalen.
De huurverhoging van Elkien valt binnen het percentage wat wettelijk mag.
Wat kun je als huurder doen?
Wij nemen alle meldingen van huurders serieus. Hieronder staan ook een aantal meest gestelde vragen en antwoorden.
Mocht jouw vraag er niet tussen staan, neem dan contact op via info@nieuw-elan.nl
Heb je problemen om je huur te betalen, neem dan contact op met je verhuurder.
Twijfel je of je in aanmerking komt voor huurtoeslag? Kijk dan op datgeldtvoormij.nl.
Hieronder de antwoorden op de meest gestelde vragen:
- Ik heb de brief te laat gekregen. Wat kan ik doen?
Je verhuurder moet de brief voor 1 mei sturen om de huurverhoging per 1 juli in te laten gaan. Is hij te laat? Dan heb je een reden om bezwaar te maken.
- Klopt mijn huurprijs?
Twijfel je of je huurprijs klopt? Vraag dan een huurprijscheck aan bij Nieuw Elan. - Ik heb ernstige gebreken aan mijn woning en heb een procedure lopen bij de Huurcommissie. Kan ik bezwaar maken?
Als je een procedure hebt lopen bij de Huurcommissie mag jouw verhuurder de huur niet verhogen. Doet hij dat wel, dan mag je bezwaar maken. - Heb je ernstige gebreken in jouw woning, maar nog geen procedure gestart bij de Huurcommissie?
Dat kan alsnog, daarvoor neem je contact met ons op. - Heb ik de juiste huurverhoging gekregen die passend is bij mijn inkomen?
Controleer je inkomensgegevens bij de Belastingdienst. Is je inkomen lager dan op de brief van je verhuurder staat? Maak bezwaar tegen de huurverhoging.
Vraag ook een eenmalige huurverlaging aan! Hier kun je controleren of je voor de huurverlaging in aanmerking kom: https://www.elkien.nl/huurverlaging
Hier staat hoe je een huurverlaging kun aanvragen als je kunt aantonen dat je inkomen lager is geworden:
https://www.elkien.nl/huurverlaging/aanvragen-van-de-eenmalige-huurverlaging - Ik ben het niet eens met de huurverhoging!
Meld bij ons wat jouw situatie is en waarom het er niet mee eens bent.
Wij bundelen alle signalen en verhalen van huurders in een reactie. Mail ons op info@nieuw-elan.nl - Hoe maak ik bezwaar?
Vul de brief in en stuur hem naar je verhuurder (voor 1 juli 2024).
Hieronder vind je een voorbeeldbrief bezwaar:
Bezwaarschrift+huurverhoging+2024.