Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Van huurders die gebruik maken van de zogenaamde blokaansluitingen krijgen wij vragen over de aanvraagperiode voor de Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluitingen. Deze regeling is bedoeld om huishoudens met een collectieve warmte- of elektriciteitsaansluiting (blokaansluiting) te helpen met de hoge energiekosten in 2023.
Deze huishoudens profiteren vaak niet of onvoldoende van het prijsplafond voor energie. Met de verlenging wil het kabinet zoveel mogelijk mensen in staat stellen om van de regeling gebruik te maken.
Huurderplatform Nieuw Elan heeft de verhuurders (waar dit van toepassing is) hierover bevraagd. Inmiddels weten we dat de verhuurders Elkien en Habion de aanvraag hebben gedaan voor hun huurders en complexen waar een blokaansluiting is. De verrekening zal dan (waarschijnlijk) in 2024 via de afrekening servicekosten plaatsvinden.
Wat zijn blokaansluitingen?
Bij een blokaansluiting zijn alle wooneenheden (zoals appartementen) voor warmte en/of elektriciteit aangesloten op één gemeenschappelijke aansluiting van de energieleverancier. Bij de energieleverancier is dan niet bekend hoeveel wooneenheden achter die aansluiting zitten, waardoor slechts één keer het prijsplafond op energie wordt toegekend, in plaats van aan alle wooneenheden
Jouw verhuurder vraagt deze regeling aan voor zijn huurders
Huurders met een blokaansluiting vragen de steun niet zelf aan. Dit doet diegene die het contract met de energieleverancier heeft afgesloten. In veel gevallen is dit de verhuurder. De aanvrager, jouw verhuurder, verrekent de tegemoetkoming vervolgens met de energiekosten van bewoners.
De verhuurder moet deze aanvraag doen voor 30 oktober. Als je twijfelt of er wel een aanvraag is gedaan, kun je jouw verhuurder hier naar vragen. Als je daarna twijfels houdt of andere vragen hebt, kun je Nieuw Elan benaderen.